Debata – „Jak promować Polskę za granicą? Sukcesy i porażki III RP w budowie pozytywnego wizerunku.”

W trakcie tegorocznego Forum Niepodległości organizowanego przez Stowarzyszenie Marsz Niepodległości we współpracy z Wydawnictwem Capital, oraz Muzeum Tradycji Ruchu Narodowego, odbyło się wydarzenie przygotowane przez Stowarzyszenie Roty Marszu Niepodległości.

W debacie, w której udział wzięli, Michał Jelonek, redaktor Mediów Stefan Thompson, znany youtuber, vloger i ekspert do spraw komunikacji i PR, Miłosz Lodowski, strateg i dyrektor kreatywny, oraz Kacper Sakowicz szef gabinetu politycznego ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Co chcemy promować

Na początku debaty prelegenci zwrócili uwagę, że zanim zajmiemy się tematem promocji naszej Ojczyzny poza jej granicami, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie „czym jest Polska i kim my jesteśmy „, a więc co tak naprawdę chcemy promować.

Istotną kwestią jest tożsamość narodowa. Każdy Polak, powinien zadawać sobie pytanie czym tak naprawdę jest dla niego Ojczyzna.

Wielu rodaków z naszego prawie 60-milionowego narodu (ludzi, którzy mieszkają poza granicami naszego kraju, a przyznają się do tego, że są Polakami jest około 20 milionów) zarzuca Polsce, że jest brzydka, biedna i nic im nie dała. Naszą narodową bolączką jest to, że nie potrafimy odpowiedzieć sobie na powyżej postawione pytania. Nie wiemy czym tak naprawdę jest dla nas „bycie Polakiem”. Musimy zastanowić nad tym czemu sytuacja naszego kraju wygląda tak jak to dziś widzimy. Nasza Ojczyzna przez lata była ograbiana i niszczona zarówno przez najeźdźców ze wschodu i zachodu w XX wieku, jak i w trakcie potopu szwedzkiego w XVII wieku. Wiele dóbr kultury zostało po prostu skradzionych a inteligencja naszego narodu wymordowana. Konsekwencje tych wydarzeń są niestety widoczne do dnia dzisiejszego.

Prelegenci w trakcie debaty zwrócili uwagę, że są kwestie dotyczące między innymi kultury, pod względem których nie możemy konkurować z innymi krajami europejskimi. Nie możemy porównywać się z zachodnimi muzeami ponieważ dzieła sztuki, które są owocem pracy polskich artystów zostały nam zabrane.

Stefan Thompson zwrócił uwagę, że są jednak rzeczy w naszym kraju z których powinniśmy być dumni i nimi szczycić.

„Ja uważam, że w tej chwili najważniejszym elementem opowieści o Polsce jest sukces ostatnich 30 lat. Od 1992 do 2019 roku mamy nieprzerwany wzrost gospodarczy na poziomie 3,2% PKB rocznie. Mamy niesamowitą historię transformacji, mamy miasto gdzie powstają wieżowce po wieżowcu.”

Stefan Thompson

Młode pokolenie

Dla wielu naszych rodaków, którzy wychowywali się w PRLu polskość oznacza bylejakość. Patrzą oni wciąż na zachód nie zwracając uwagi na to jak wiele ciężkiej pracy zostało włożone w to, aby ten kraj odbudować. Całe szczęście ten stereotyp odchodzi w niepamięć.

Mamy młode pokolenie, które wychowuje się już po realiach komuny, które nie wyrosło w tym systemie, jest pewne siebie, nie ma kompleksów, wyzbyło się tego.

Stefan Thompson

Zaradność narodową cechą Polaków

Kolejną ważną cechą narodową, która wyróżnia Polaków jest ich zaradność i umiejętność przystosowania się do trudnych warunków. Przez lata przyszło nam zmagać się z wieloma przeciwnościami. Mimo tego, że w pewnym momencie Polska zniknęła nawet z mapy Europy. Dzięki ciężkiej pracy i zaradności naszych rodaków udało nam się ją odbudować.

„Polska zaradność to element naszej tożsamości, który powinien permanentnie znajdować się w przestrzeni publicznej. Ta zaradność oddziałuje na wszystkie procesy historyczne, czyli te które dla konserwatystów są bardzo ważne.”

Miłosz Lodowski

Co my możemy zrobić dla Polski

Na zakończenie ciekawej dyskusji, prelegenci zostawili nas z pozytywnym przesłaniem oraz zadaniem, które każdy z nas może i powinien realizować. Wszyscy jesteśmy „ambasadorami” naszej Ojczyzny za granicą. Oznacza to, że nasze zachowanie w mediach społecznościowych, czy w przestrzeni publicznej np. na wakacjach za granicą, będzie odbierane jako swego rodzaju wizytówka naszego kraju. Pamiętajmy zatem, aby wszędzie gdzie się znajdziemy zachowywać się z klasą i godnie reprezentować nasz kraj.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030

Chcesz być na bieżąco? Czytaj roty.pl